Sztuka współczesna

Ubieramy się modnie

2013-01-05 | Patrycja M.

frazy kluczowe: hobby, rozrywka, czas wolny, odzież

Badania rynku przeprowadzone we Francji oraz w Holandii, a więc w krajach, w których wyważony smak, gust a także nowoczesny design odzwierciedlają dusze mieszkających tam mieszkańców, potwierdzają, iż najlepszą sprzedaż odzieży i obuwia odnotowują te sklepy, które największe środki spożytkowują na zaprojektowanie wnętrza sklepowego i wyposażenie sklepów w ciekawe meble do sklepów.

Całkiem omyłkowo ostatnio w środku zwykłego dnia roboczego znalazłem się w centrum Warszawy. Przeszedłem się jej najbardziej reprezentacyjną ulicą i bardzo się zasmuciłem. W latach dziewięćdziesiątych była to ulica, na jakiej znaleźć można było mnóstwo sklepów z zachodnią odzieżą, butami czy też drogerie. To w tym miejscu swoje salony otworzył pierwszy sklep odzieżowy Mango, Peek & Cloppenburg, Reserved czy Max Mara, to na tej ulicy otwarto pierwszy w Warszawie sklep z butami marki Adidas, to na tej ulicy można było przetestować po raz pierwszy dystyngowane perfumy marki Dior czy Kenzo. Ulica pulsowała, bo spacerowało tu wiele mieszkańców. Aktualnie ulica wygląda na wymarłą. W miejscu eleganckich salonów z ciuchami a także obuwiem otwarto dyskont spożywczy. Tuż po sąsiedzku znajduje się salon automatów do gier, a kawałek dalej lumpex, a zatem ordynarny skład z odzieżą używaną. Cały handel przeniósł się do galerii handlowych.

Wnętrza sklepów z odzieżą nie prezentują się w Warszawie jeszcze w taki sposób jak w Monachium, Rzymie czy Paryżu. W wymienionych miastach przywiązuje się nadzwyczaj dużą wagę do najbardziej błahych szczegółów wyposażenia sklepów. Przy projektowaniu wnętrza sklepu z odzieżą damską czy męską planuje się już na etapie projektowym rozstawienie wszystkich elementów wyposażenia, na rysunku rozmieszcza się kluczowe meble sklepu odzieżowego, testowane jest barwy, zapach miło łechtający nasze nozdrza, a także dźwięki puszczane klientom i oświetlenie. Wszystkie te części składowe wnętrza sklepu odzieżowego w odwiedzających wzbudzają wzrost chęci do przechadzania się po przyjaznym wnętrzu, przymierzania rzeczy w przymierzalni a w konsekwencji do ich nabywania.

Aktualnie sprzedaż około 70-80% obuwia oraz markowej odzieży w Warszawie a także całej Polsce prowadzona jest poprzez galerie handlowe umiejscowione przy hipermarketach lub w centrach dużych aglomeracji miejskich. Galeria handlowa to ogromna ilość metrów kwadratowych powierzchni handlowej i wystawienniczej. Zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS w Polsce każdego miesiąca budowane jest siedem nowych galerii handlowych, w samej Warszawie co miesiąc aż dwie. To kapitalna informacja dla firm zajmujących się projektowaniem wnętrz sklepów ale także dla tych, które handlują meblami sklepowymi. Mam tu ma się rozumieć na myśli nie przedsiębiorstwa wytwarzające meble sklepowe dla branży spożywczej, bo ta jest w odwrocie i zmaga się z wyniszczającą konkurencją, lecz oczywiście dla branży odzieżowej. Dzisiejsze wnętrza sklepów odzieżowych oraz obuwniczych to istne dzieła sztuki i ikony nowoczesnego stylu.

Przyglądając się najnowszym trendom w obszarze projektowania wnętrz sklepów z odzieżą należy nieustannie podążać za postępującą modą. Nie przypadkowo dzieje się tak, iż w galeriach handlowych powierzchnie handlowe wynajmowane są na dziesięć lat. Po upływie tego czasu dzierżawcy się zmieniają, a wraz z nimi na nowo aranżowane są stoiska i ich wystrój. Designer przygotowuje nowy projekt, przebudowie ulega wnętrze sklepu, ustawiane są nowe meble sklepowe. Wszystko po to, by zaoferować odwiedzającym coś nowatorskiego a także nie popaść w marazm.